Carte cu Arte de la meşteşug la printul digital
Interviu cuCosmina Chituc de la Square Media, Tudor Mureşande la Atelierul de Grafică şiRăzvan Purcăreade la librăriile Humanitas realizat de Virgiliu Hodorogea
Suntem la evenimentul Carte cu Arte alături de doamna Cosmina Chituc de la Square Media, Tudor Mureşan de la Atelierul de Grafică şi domnul Răzvan Purcărea din partea librăriilor Humanitas.
Astăzi, 11 decembrie 2012, tema discuţiilor a fost “Cum distribuim o carte?”, la aceste discuţii fiind invitaţi în special librarii din Bucureşti cu care se încearcă să se stabilească o variantă de colaborare. Toate aceste demersuri sunt făcute pentru ca volumele ce conţin arte să-şi găsească un loc cât mai bun pe rafturile din librării. Vă rog doamna Cosmina Chituc să ne spuneţi cum aţi început să pregătiţi acest eveniment, pentru că înţeleg că este realizat din fondurile personale ale celor care au iniţiat evenimentul alături de câţiva sponsori, tipografiile Arta Grafică, Master Print Super Offset, Inkorporate Print, precum şi firmele Epson România, Antalis România, şi ce anume doriţi să realizaţi urmare a acestui eveniment.
Cosmina Chituc: Ajutoarele pe care le-am primit trebuie precizate foarte bine de la început. Evenimentul nu a avut finanţare, el are în schimb o serie de parteneri care înseamnă o echipă de lucru şi care înseamnă, cu atât mai mult cu cât nu există o finanţare, un sprijin esenţial acordat proiectului, sprijin care merge mână în mână cu invitarea unei alte serii, unei alte structuri care dă de fapt consistenţa evenimentului şi care înseamnă autori individuali, mici edituri, galerii de artă, ateliere de grafică, ateliere care produc un anume gen de carte în care contează şi textul şi imaginea şi hârtia pe care tipărim şi tipul de literă cu care scriem şi machetarea şi tiparul şi punctul de raster şi legătoria şi coperta şi difuzarea prin librărie. De aceea întâlnirea din seara aceasta este esenţială, aşa de altfel şi întâlnirea cu finanţatorii de mâine seară şi aşa cum au fost toate întâlnirile şi cum vor mai fi până în 16 decembrie.
Aş vrea să amintiţi în mod deosebit despre întâlnirea din seara trecută, când un alt coleg al dumneavoastră a făcut o prezentare de legătorie manuală de carte, deci o legătorie artistică de carte. Cosmina Chituc: Colegul nostru, Răzvan Supuran, şi Atelierul de Carte se ocupă de producţia de carte şi hârtie manuală din manufactură. Deci, Răzvan produce hârtie, produce legătorie, produce coperta, produce întregul obiect integral manual, iar aseară am avut o întâlnire cu el în care ne-a arătat cum se leagă nişte caiete care pot fi o carte sau orice alt tip de obiect, cum se leagă ele manual, cu ac şi cu aţă.
Mi se pare foarte interesant faptul ca în cadrul aceluiaşi atelier expoziţional să fie prezentate de la producţie manufacturieră de carte până la întâlniri cu editori şi librari foarte importanţi. Cosmina Chituc: Chiar aseară, întâlnirea a avut două mize importante, una a fost cea pe care a susţinut-o Răzvan Supuran, şi a doua a fost cea pe care a susţinut-o Octav Avramescu, care reprezintă atât editura cât şi librăria Jumătatea Plină şi care la rândul lui şi-a adus o mică parte din atelierul de serigrafie şi legătorie, aici, la atelierul expoziţional Carte cu Arte. El a pus la începutul evenimentului o carte la presat, iar aseară s-a apucat şi i-a pus coperta.
Această manifestare are o tematică foarte largă, motiv pentru care aţi optat s-o organizaţi pe durata a 30 de zile. Cosmina Chituc: Ea trebuie să fie de 30 de zile pentru că nu este un subiect picant sau de târg care se consumă instant. Trebuie să ai răgazul şi tihna necesară să citeşti o carte.
Înţeleg că încercaţi cu ocazia acestui eveniment să stabiliţi o colaborare mai bună cu editurile şi cu librarii cei mai cunoscuţi pentru a putea să expuneţi aceste cărţi cu arte. Cosmina Chituc: Cărţile acestea sunt deja în librăriile consacrate.
Spuneaţi că încă nu sunt expuse foarte bine în librării. Încercaţi să obţineţi o expunere distinctă a acestor cărţi într-un spaţiu alocat doar lor, urmare a unor colaborări directe cu librării cum ar fi Cărtureşti, Humanitas, Polirom ? Cosmina Chituc: Acest eveniment nu individualizează participanţi ci participări. Cu alte cuvinte nu ne interesează Polirom, după cum nu ne interesează Atelierul de Grafică, ne interesează Grafică fără Computer, care este o carte, sau ne interesează o producţie de-a Polirom-ului, dacă tot am dat-o de exemplu, care se încadrează în acest tip de carte atipică faţă de producţia generală. Deci, dialogul nostru nu este cu edituri care să-şi regizeze mica poveste, ci cu anumite cărţi, care să se aşeze într-un firesc al lor propriu, pentru că am plecat de la premisa că sunt cărţi care stau bine unele cu altele. Dacă există Raftul Denisei atât de citat mai devreme, de ce să nu existe un altfel de raft al acestor Cărţi cu Arte? Asta vrem să facem. Ideea de a dialoga cu librăriile nu vine din cauză că suntem nemulţumiţi de dialogul de până acum cu ele sau din cauză că ele nu-şi fac treaba cum trebuie. Nu. Ele îşi fac treaba cum trebuie, dar acest “cum trebuie” trebuie discutat, el va decurge dintr-o mişcare în timp a lucrurilor şi a pieţei de carte în genere din România.
Însă, este important ca, atât noi, ca şi producători, cât şi librăriile, ca pas ultim către public, să înţelegem că sunt cărţi care trebuie tratate un pic alt fel.
Şi aceste cărţi nu sunt produse de serie, nu sunt produse în cantităţi industriale, nu sunt mii de tiraje cu mii de titluri şi cu mii de categorii de public. Sunt nişte cărţi aproximativ de nişă.
Şi atunci ele ar trebui să intre într-un alt fel de circuit, poate aşa cum discutam cu domnul Răzvan Purcărea din partea librăriilor Humanitas mai devreme, aşa cum ei se gândesc ca Humanitas să aibă evenimente care să susţină cărţi, iată şi noi ne-am gândit să facem evenimente speciale pentru aceste cărţi.
Domnule Răzvan Purcărea cum vedeţi colaborarea între o librărie şi o editură specializată în producţia cărţilor cu arte? Răzvan Purcărea: Chiar fără să fie foarte puternică, colaborarea există după cum spuneam. Multe din titlurile pe care le-am văzut aici expuse, la acest eveniment, se găsesc deja în librăria noastră.
Avem seriile de la Igloo, cu albumele din ultimii ani cu Haţeg-ul, Kombinatul, Stuful, Grafica fără computer precum şi cărţile de la Muzeul Ţăranului Român. Deci, există deja din aceste cărţi speciale în librăriile Humanitas. Povestea interesantă ar fi în ce măsură, prin intermediul evenimentelor sau prin alte tactici, să le spunem aşa, am putea să le punem într-o măsură mai mare în evidenţă, nu neapărat pe ele, individual, ci fenomenul în sine. Nişte cărţi speciale, bine spus Carte cu Arte.
V-am ascultat ceva mai devreme când aţi discutat despre organizarea unor posibile evenimente săptămânale pentru a promova carte cu arte, astfel încât un public cât mai larg să ia cunoştiinţă de aceste cărţi. Răzvan Purcărea: Da. Bănuiesc că, sincer, cred că are şanse mari să fie dusă la bun sfârşit, să se materializeze în nişte întâlniri, nişte evenimente de genul acesta, dar este doar unul dintre lucrurile pe care le putem face în sensul acesta, dar unul dintre lucrurile importante. Adică, crearea de evenimente care să scoapă puţin în faţă genul acesta puţin mai special de carte. Toţi când ne gândim la carte, ne gândim la carte superclasică gen Biblioteca pentru toţi, cu format clasic, plină de text, pe care o citim şi punct. Începe cu prima pagină şi până la ultima este doar text. Rareori există altceva în afară de text. Ori aici vorbim despre altceva, despre un anumit tip de albume sau despre un anumit tip de cărţi, cu mult text, dar care dau mai mult decât informaţia cuprinsă în text.
Vă rog domnule Tudor Mureşan să ne spuneţi care este partea de PR la acest eveniment, maraton, de 30 de zile? Tudor Mureşan: Nu aş vrea să vorbesc despre partea de PR a acestui eveniment, însă aş vrea să vă spun ce înseamnă din perspectiva editorului participarea la un eveniment de genul acesta, din trei puncte de vedere şi anume în primul rând este foarte important faptul că s-au strâns toate aceste cărţi cu arte în acest loc şi astfel avem dimensiunea acestui concept în România, vezi cam ce s-a întâmplat până acum. În al doilea rând, faptul că ne-a dat posibilitatea să ne cunoaştem între noi, cei care lucrăm în această branşă, dând astfel iarăşi o dimensiune a breslei care începe să se contureze legat de cartea obiect, iar în al treilea rând şi probabil cel mai plăcut este faptul că am reuşit să ne cunoaştem între noi la modul fizic, să relaţionăm unii cu ceilalţi, probabil spre binele cărţii obiect de aici în colo.
Cum vedeţi pe viitor relaţia cu librăriile, pentru că astăzi întâlnirea cu librarii a fost capul de afiş? Tudor Mureşan: O văd mai bună decât se întâmplă acum. Ceea ce nu înseamnă că acum se întâmplă rău. Înseamnă că, aşa cum spunea şi domnul Purcărea, nu avem încă un sistem. Sistemul acesta va trebui clădit tot de către noi. Faptul că ne întâlnim şi vorbim despre acest lucru este deja un pas înainte. Ce se va întâmpla în viitor nu am de unde să ştiu, dar cu siguranţă că lucrurile deja merg mult mai bine decât se întâmpla în trecut. Deci, nu poate decât să mă bucure şi să am o perspectivă foarte optimistă pentru viitor.
Doamna Cosmina Chituc am să vă rog acum, la finalul penultimei zile a evenimentului Carte cu Arte, să ne prezentaţi modul în care aţi pregătit din punct de vedere al promovării acest eveniment. Cosmina Chituc: Evenimentul a avut nevoie de o prezentare care să o însoţească pe aceea de concept, de conţinut, şi prin urmare, evident că am avut nevoie de o serie de materiale promoţionale, de prezentare, de afişare. Noi, Square Media, suntem un atelier care se ocupă de grafică dar şi de producţie de print large format. În acest sens, lucrăm cu două tipuri de echipamente de print, ambele de la Epson, un Epson Ultrachrome 11880 şi un Epson GS 6000 cu ecosolvent. Producţia de fotografie de artă şi lucrarea de artă din sursă digitală o realizăm pe tipul de tehnologie inkjet print ultracrom, folosind pigment ultracrom, iar pentru zona de print comercial, de rollup-uri, bannere, afişe, care au nevoie şi de preţuri mai mici şi de un anume fel de utilizare, folosim printul pe ecosolvent. Lăţimea de imprimare merge până la 1,5m, imprimarea se face din rolă. Avem posibilitatea şi oferim clienţilor noştri inhouse să facem montaj pe suport rigid, de asemenea, lucrăm cu un atelier de rame în acest sens, avem furnizorii noştri de sisteme de expunere roll-up, X-banner şi altele. Pentru evenimentul acesta, în speţă, din punctul de vedere al printului de afiş sau de roll-up le-am făcut noi cu echipamentul Epson GS 6000, am făcut un roll-up, am făcut un panou la intrarea în expoziţie pe o hârtie mată caşerată pe un suport foam buretat de 5mm, am făcut un print blacklight care se află pe caseta luminoasă de la intrarea în curtea galeriei Universităţii de Artă, iar pentru Facultatea de Arte am expus doar câteva printuri realizate cu tehnologie laser pentru afişe. Am colaborat cu Affichage România, care ne-a sprijinit proiectul prin spaţiile de billboard-uri şi prin montajul lor. Au fost patru billboard-uri în spaţii centrale din Bucureşti, foarte bune, de 6x3m, producţia lor a fost realizată pe material specific billboard de outdoor de către Zenot Media cu care realizăm de obicei producţia de bannere mai mari, pe care nu le putem realiza noi. Am făcut, de asemenea, şi o producţie de tiraj offset care a însemnat că acest proiect a avut nevoie de un material care să-l dai vizitatorilor, care a însemnat o broşură cu povestea proiectului, un program al evenimentului acestui proiect, semne de carte, toate acestea trei au fost realizate de tipografia Master Print Super Offset pe hârtie furnizată de Antalis România. Ambii au participat la proiect, oferind aceste servicii în mod gratuit, de asemenea, imprimeria Arta Grafică a pus la dispoziţia acestui proiect agendele sau mai bine zis notebook-urile din brandul pe care ei îl promovează intens în ultimul timp, şi anume Ego Personal şi pe care noi l-am dăruit fie vizitatorilor acestui eveniment, fie la târgul de carte Gaudeamus, fie în cadrul Galei de Comunicaţii Mobile, iar Inkorporate Print, cea de-a treia tipografie cu care lucrăm de obicei şi cu care am şi produs anul acesta o carte, în această etapă a proiectului ne-a ajutat cu mapele pe care le-a pregătit. Acestea sunt nişte mape foarte frumoase, albe, cu un embos Carte cu Arte care se vede minunat şi, de asemenea, ne va ajuta cu producţia unui lucru pe care iniţial îl gândeam la începutul evenimentului dar care s-a dovedit a fi necesar şi util după finalizarea lui. Vom lansa probabil la Bookfest 2013 o carte a acestui eveniment, care va fi realizată de către Inkorporate Print, pe hârtie furnizată de Antalis.
Este foarte interesant că acest eveniment maraton de 30 de zile va avea şi o carte. Cosmina Chituc: Este absolut necesară pentru că vorbim despre cărţi. Până la urmă ce rezultă în urma acestui eveniment va rămâne pentru totdeauna o carte cu arte.
Vă mulţumesc pentru interviu şi vă aştept şi cu următorul eveniment expoziţional din 2013, pentru că am înţeles de la dumneavoastră că va urma un astfel de eveniment şi anul viitor. Cosmina Chituc: De fapt, mi s-au schimbat puţin gândurile. Mâine, în ultima zi, vom încerca alături de toţi editorii din acest proiect să vedem ce anume urmează să se întâmple.Cu siguranţă va urma o nouă ediţie, cu siguranţă ea va fi altfel construită decât cea de acum. Ediţia de acum doar a început nişte lucruri, următoarea va trebui să aibă nişte subiecte, dar mai mult decât atât, mă gândesc că totuşi acest eveniment va trebui gândit ca un sistem modular care să se poată replica într-o serie de mici ochiuri în apă, respectiv gândurile care mi-au venit în timpul evenimentului au fost ca evenimentul să nu aibă loc cu regularitate anuală şi atât. El trebuie să fie mai complicat.
Trebuie să facem o serie de mici evenimente care să împrăştie pe tot parcursul anului ideea acestui proiect şi anume de a pune împreună şi pe masa publicului, la vedere, o carte altfel, cartea care îţi vorbeşte şi prin hârtie şi prin conţinut şi prin tipul de litere şi prin tipul de tipar şi prin legătorie şi prin copertă şi prin distribuţie şi prin tot ce-o constituie. De aceea se numeşte Carte cu Arte.